5106 > Filmvidenskab

FILMVIDENSKAB - Italiensk film fra Pasolini til Sorrentino: Stor kunst og dybt samfundsengagement

Ved cand.mag. Susanne Fabricius

Et eksempel på en sjælden lykkelig forening af kunst og politik er den strøm i italienske film, som blev sat i gang med neorealismen i slutningen af Den 2. Verdenskrig og har løbet siden.

Den blev videreført af Francesco Rosi i Bolighajen og Pier Paolo Pasolini i Mama Roma  og fortsatte med film som Ermanno Olmis Træskotræet, brdr. Tavianis San Lorenzo-natten og Bernardo Bertoluccis 1900.

De seneste udløbere er Matteo Garrones Gomorrah og Paolo Sorrentinos Il Divo. Fælles for dem er et vågent øje for enhver form for undertrykkelse og en ægte medmenneskelig forståelse. Samtidig har de valgt at lægge meget forskellige snit på samfundet, og de afspejler et langt tidsrum. I mange af dem er der også humor og en frodig fantasi på spil. Vi vil se klip fra og diskutere en række af de vigtigste film.

 

Ledige pladser
Tidspunkt10 ONSDAGE
Kl. 15:15 17:00
(8/2/2017-26/4/2017)
UndervisningsstedFUKBH, Nørre Voldgade 11, 3. sal, 1358 Kbh K- TavlenPris:Kr. 930,-
Personer der skal tilmeldes
0
Indhold af indkøbskurv
Gå til kassen
Synergi Webbureau Reklamebureau
Persondata information