1024 > Filosofi og idehistorie

FILOSOFI OG IDEHISTORIE - Filosofien i biografen: Filosofisk filmæstetik

Ved MA Cæcilie Varslev-Pedersen

Hvad har filosofien at sige om film? Da filmen blev opfundet i det 20. århundrede, opstod et medium, der er væsensforskelligt fra teater, maleri og fotografi ­- en helt ny måde at erkende verden på.

Filmen er den eneste kunstform, der har været formativ for vores kultur som helhed. Man kan derfor hævde, at film er det eneste kunstmedium, der har et essentieltdemokratiskpotentiale.

Forelæsningsrækken går til filmen filosofisk ved at spørge, hvorfor film er vigtige for os, og hvad de gør ved os som individer og som kultur. Hvad er forskellen på underholdning og filmkunst? Har film en særlig adgang til sandheden, eller er den tværtimod særligt velegnet til manipulation? I forelæsningerne behandles en række aspekter af filmen som kunstform i forbindelse med en analyse af udvalgte film.

  1. Introduktion: Filmen som kunst og erkendelsesform. Hvordan læser man film filosofisk?
  2. Film og realisme: Kærligheden til verden. Vittorio de Sica: Cykeltyven
  3. Film og modernisme: Godard mod Hollywood. Jean-Luc Godard: Åndeløs. Bernardo Bertolucci: Medløberen
  4. Film og fascisme. Fascisme som æstetisering af politik. Leni Riefenstahl: Viljens triumf
  5. Genrefilm: Hvordan skabes kollektive identiteter? Hvad er genre, og hvordan har western-genren været med til at forme den amerikanske identitet? John Ford: Forfølgeren. Martin Scorsese: Taxi Driver
  6. Film og moral: Skal kunst være etisk? Pedro Almodóvar: Tal til hende

 

Lukket for tilmelding
Tidspunkt6 onsdage
D. 04-09-19 - 09-10-19
Kl. 18:15 - 20:00
UndervisningsstedCSS Øster Farimagsgade 5, 1353 Kbh. K Lokale: 7.0.34 (bygning 7, opgang A)Pris:Kr. 690,-
0
Indhold af indkøbskurv
Gå til kassen
Synergi Webbureau Reklamebureau
Information om cookies