Kurv
0
Kunst, arkitektur og design

Det japanske tryk fra 1830'erne til i dag: Den Store Bølge og grafiske pølsehunde

Ved cand.mag. Malene Wagner

De klassiske japanske træsnit, som vi ofte associerer med Japans kunst, hører til en genre opstået i Edo-perioden (ca. 1615-1867) kaldet ukiyo-e (”Billeder fra den flydende verden”). Træsnittene var masseproduceret popkunst i bogstavelig forstand, produceret til folk i de voksende storbyer Osaka og Edo (Tokyo i dag), og en udgave af et af de i dag mest berømte japanske træsnit Den Store Bølgekunne købes for, hvad der dengang svarede til en dobbeltportion nudler.  

Hvordan udviklede det japanske træsnit sig efter Hokusai og hans store bølge, som i dag er blevet symbolet for Japans kunst solgt på auktion for et rekordbeløb på $2.6 mio? Og hvor kommer begrebet manga ind i billedet?

Vi tager fra slutningen af Edo-periodens Japan med landets åbning ind i det 20. århundrede, videre efter 2. Verdenskrig med de efterfølgende grafiske udvekslinger mellem Japan og Vesten og helt frem til i dag.

 

Malene Wagner er cand.mag. i kunsthistorie med speciale i japansk kunst og æstetik og stifter af tigertanuki.com. Hun skriver for bl.a. Ark Journal, Tokyo Weekender og Waraku Magazine.

 

Der er ingen forplejning på dette hold og ikke mulighed for at købe noget på Søndre Campus.

Det japanske tryk fra 1830'erne til i dag: Den Store Bølge og grafiske pølsehunde
Saito Kiyoshi: Dachshund, træsnit (ca. 1960)

Holdinfo

Hold: 1833

Startdato: lørdag d. 2. marts 2024

Slutdato: lørdag d. 2. marts 2024

Tidspunkt: Kl. 10:15 - 14:00

Varighed: 1 lørdag

Alle undervisningsgange

1. undervisningsgang
lørdag d. 2. marts 2024 Kl. 10:15 - 14:00

Sted: Søndre Campus - Islands Brygge St. (Metro) Emil Holms Kanal 2-8, 2300 Kbh. S Lokale: 24.4.01 (bygning 24, 4.sal)

Henter...

Du besøger vores hjemmeside med Internet Explorer, og derfor vil siden ikke vises korrekt, da browseren er udgået. Vi anbefaler seneste version af Edge, Chrome, Safari eller Firefox.