Ved cand.mag. Ursula Scavenius
Den særlige Kafka-effekt har fået mange ismer kastet efter sig, men Kafka giver selv udtryk for, at han skriver som en kætter – og at han nægter at bekende sig til én af dem.
I dette forløb stiller vi skarpt på Kafkas egne inspirationskilder frem for de mange efterrationaliserede ismer. Med inspiration fra den tyske filosof og historiker Gershom Scholem og Walter Benjamins blik på den kafkaske fremmedgørelse, ser vi på de erkendelsesrum, som Kafkas tekster – der ellers er fulde af blindgyder – åbner for.
Vi dykker ned i Kafkas dybe fascination af jiddisch-teatret og de østeuropæiske fortælletraditioner, der blev en åbning for stilen, hvor Kafka fletter koder fra hverdag, grotesk humor og mystiske og filosofiske traditioner sammen. Derudover ser vi nærmere på Franz Grillparzer, Nikolai Gogol og Dostojevskij – hvis universer ligesom Kafkas er befolket af dobbeltgængere, skyldbetyngede figurer og luftmennesker i åndeligt eksil – som tydelige inspirationskilder, og ikke mindst på hans næsten lammende forbillede, August Strindberg.
Holdinfo
Hold: 1726
Startdato: tirsdag d. 24. februar 2026
Slutdato: tirsdag d. 24. marts 2026
Tidspunkt: Kl. 16:15 - 18:00
Varighed: 5 tirsdage
Alle undervisningsgange
tirsdag d. 24. februar 2026 Kl. 16:15 - 18:00
tirsdag d. 3. marts 2026 Kl. 16:15 - 18:00
tirsdag d. 10. marts 2026 Kl. 16:15 - 18:00
tirsdag d. 17. marts 2026 Kl. 16:15 - 18:00
tirsdag d. 24. marts 2026 Kl. 16:15 - 18:00
Sted: Domkirkens Hus, Fiolstræde 4, 1171 København K Lokale: Festsalen, 1. sal
Tilmelding åbner 1/12 kl. 10 online